Како је раније за медије рекао Милан Илић, саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), до почетка априла је на мејл адресу АБС-а, зобс.предлози@абс.гов.рс, стигло више од 150 предлога и сваки од тих предлога је дошао у радну групу на којој се расправља о тој теми.
Нови Закон о безбедности у саобраћају могао би да донесе чак 18 измена, а неке од њих биће досад најстрожа правила за возаче која смо икада имали у Србији.
– Грађани су показали завидан ниво свести и спремности да допринесу унапређењу безбедности свих учесника у саобраћају – истакао је сада Милан Илић.
У наставку издвајамо неке од најупечатљивијих и најрелевантнијих предлога који ће бити разматрани током израде законског текста.
Увођење камера у возилима
Један од нових предлога грађана у нови Закон о безбедности саобраћаја тиче се видео-надзора у возилима, тачније увођење обавезних камера тзв. дасхцам система.
Како открива Милан Илић из АБС-а, грађани предлажу увођење камера у возилима, нарочито у службеним возилима, школским аутобусима и комерцијалном транспорту, ради лакшег утврђивања одговорности у случају незгода.
Дасхцам је камера за аутомобил, у суштини мали, али моћни уређај који се монтира у возилима и омогућава континуирано снимање вожње. Ови уређаји бележе све што се дешава на путу испред или иза возила, пружајући непрекидан видео запис вожње.
Пријављивање прекршаја путем апликације
– Могућност да грађани, путем посебне апликације, пријављују саобраћајне прекршаје (непрописно паркирање, бахата вожња, пролазак на црвено итд.) уз одговарајући доказни материјал. Неки предлажу и симболичну новчану награду за пријављивање – наводи Илић.
Такође, раније је Славиша Лакићевић, начелник Управе саобраћајне полиције изјавио да МУП размишља о развоју апликације за прекршаје, где ће возачи моћи тачно да виде и да буду упозорени на одређене прекршаје.
Одузимање возила и доживотна забрана вожње
Једна од најозбиљнијих новина односи се на могућност трајног одузимања возила возачима који учестало чине тешке саобраћајне прекршаје, на шта су и грађани указали.
– Предлог су строже казне за вожњу под дејством алкохола или психоактивних супстанци, укључујући аутоматско одузимање дозволе и возила, као и могућност доживотне забране вожње за вишеструке прекршиоце – открио је Милан Илић.
По новом ЗОБС-у за поновно чињење тих прекршаја и после две правоснажне осуде, возачи би, уместо привремено на две године, сада трајно остајали без својих аутомобила.
Казне за спору вожњу
Занимљиво је и да су се грађани жалили на прекомерну спору вожњу која утиче на само на расположење учесника у саобраћају, него и на потенцијалне опасности, па и саобраћајне незгоде. Сада је најављено да ће се кажњавати и она, што у пракси никада није пре.
Санкционисање прекомерно споре вожње, као фактора који изазива нервозу, ризична претицања и додатне опасности у саобраћају – открио је Илић.
Увођење казни за возаче камиона
И возачи камиона нашли су се на мети критика грађана пре свега због небезбедног преноса терета.
Грађани саветују увођење казни за возаче камиона који не прекривају терет церадама, због честих случајева оштећења возила и угрожавања безбедности на аутопутевима услед испадања материјала из приколица – открио је Милан Илић, саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја.
Шта су још грађани предлагали
Када је реч о предлозима грађана који су стигли на мејл адресу АБС-а, ово су још неки од њих:
Уређење статуса електричних тротинета и скутера, с обзиром на то да их често возе малолетници без познавања правила, као и забрана кретања ових возила тротоарима.Боља заштита пешака и деце, укључујући зоне са ограничењем брзине од 30 км/х око школа, вртића и игралишта, уз употребу камера уместо лежећих полицајаца.Повећање одговорности локалних самоуправа за стање сигнализације, безбедност пешачких прелаза и функционисање јавног превоза.
Награде за савесне возаче
Поред казнених мера, више грађана је предложило увођење система награђивања савесних возача, кроз попусте на регистрацију, бенефиције или јавна признања, чиме би се додатно мотивисало позитивно понашање у саобраћају – открива Илић.
За крај истиче да ће сви ови предлози бити анализирани у контексту њихове правне одрживости, применљивости и ефикасности.
(Телеграф.рс/Блиц)