Potrebno je propustiti vozila koja se već kreću kružnim tokom, sve dok se ne ukaže prilika za uključivanje u njega. Kao podsetnik za ovo služe i saobraćajni znakovi „Ukrštanje sa putem sa prvenstvom prolaza“, koji se nalaze na ulazima u većinu kružnih tokova u Srbiji, a koji su lako prepoznatljivi po obrnutom trouglu. U slučaju izostanka navedenih saobraćajnih znakova, primenjuje se standardno pravilo desne strane, kao i na svakoj drugoj raskrsnici, što podrazumeva da prednost ima vozilo koje dolazi zdesna i koje samim tim ima prednost u odnosu na vozila koja se nalaze u kružnom toku.
Jedini izuzetak kod poštovanja prednosti, prilikom uključivanja u kružni tok, javlja se u slučaju regulisanja saobraćaja od strane saobraćajca, kada on određuje redosled uključivanja, a vi postupate u skladu s njegovim instrukcijama. Osim razumevanja prava prvenstva prolaza, vrlo je bitno prepoznavanje smera, kojim se kreću vozila u kružnom toku. Upravo zbog toga, na ulazima u kružne tokove, osim već spomenutih saobraćajnih znakova za regulisanje prednosti, nalaze se i znakovi sa tri bele strelice, postavljenje u smeru suprotnom od smera kretanja kazaljke na satu, kao podsetnici na dozvoljeni smer kretanja vozila unutar kružnog toka.
Kako se uključuje u kružni tok?
Sam trenutak uključivanja u saobraćaj u kružnom toku podrazumeva i adekvatan odabir trake, koji zavisi od faktora, kao što su: broj traka u kružnom toku, broj traka u ulici iz koje se uključujemo u kružni tok i broj traka u ulici u koju se isključujemo iz kružnog toka.
Odabir odgovarajuće trake za ulazak u kružni tok povezan je sa isključenjem na kojem planirate da izađete iz njega, te traku za ulazak u kružni tok treba izabrati pre uključenja u isti:
- Ukoliko izlazite na prvom isključenju, uđite u kružni tok desnom trakom i pratite spoljašnju traku kružnog toka, sve do isključenja;
- Ukoliko izlazite na nekom od daljih isključenja, uđite u kružni tok levom trakom i pratite unutrašnju traku kružnog toka sve dok ne dođe vreme za prestrojavanje.
Kako se prestrojava u kružnom toku?
Ukoliko vozač vozila u unutrašnjoj kružnoj traci želi da napusti kružni tok, on ne sme da iseče vozilo koje se nalazi u spoljašnjoj kružnoj traci, već mora da ga propusti, a zatim da, kao prilikom klasičnog prestrojavanja na pravom putu, sa dve trake, da (desni) migavac i ukoliko je bezbedno da se prestroji u spoljašnju kružnu traku.
Posebnu pažnju prilikom prestrojavanja u kružnom toku i isključivanja iz njega obratite na signaliziranje, odnosno upotrebu migavca (migavac koristite prilikom prestrojavanja i isključivanja iz kružnog toka, ne i prilikom uključivanja u kružni tok, jer je dalji smer kretanja jasan), kako biste dali dovoljno vremena vozačima oko sebe da pravovremeno odreaguju.
Šta ukoliko prestrojavanje nije moguće u datom trenutku?
Ukoliko je spoljašnja traka toliko prometna da ne možete da se prestrojite u željenom trenutku, postoje dva načina kako rešiti ovu situaciju:
- Zaustavite, sa upaljenim (desnim) migavcem i sačekate pogodan trenutak za prestrojavanje
- Napravite još jedan krug i onda uhvatite priliku za prestrojavanje (pravljenje krugova unutar kružnog toka nije u suprotnosti sa saobraćajnim propisima, ali se ne preporučuje zbog preopterećivanja kružnog toka).
Ukoliko je promet u spoljašnjoj traci tolliki da se ne nazire skorija prilika za prestrojavanje, a u vašoj, unutrašnjoj traci vas prati puno vozila, verovatno je pametnije da napravite još jedan krug i uhvatite povoljniju priliku za prestrojavanje. U suprotnom, ukoliko nema gužve u vašoj, unutrašnjoj traci, a prilika za prestrojavanje u spoljašnju traku se nazire, sačekajte pravi trenutak i iskoristite je.
Uz sva nabrojana pravila, još jedna stvar, koju ne smete da zaboravite tokom vožnje u kružnom toku, je da tramvaj uvek ima prednost.
Kako se isključuje iz kružnog toka?
Nakon što ste sačekali pravi momenat (propustili vozila u kružnom toku) i izabrali odgovarajuću traku za ulazak u kružni tok, te nastavili vožnju u njemu odgovarajućom trakom (ukoliko je bilo potrebe i pravilno se prestrojili) ostaje vam da napustite kružni tok, uz upotrebu signalizacije (migavca), koristeći željeno isključenje i propuštajući, kako tramvaje, tako i pešake i bicikliste, koji prelaze izlazni put.
Kružni tok je najveća muka početnicima, ali i mnogim drugima za volanom. Podsetićemo se pravila u kružnom toku.
1) Auto u unutrašnjoj traci kružnog toka NEMA prednost u odnosu na auto u spoljašnjoj traci kružnog toka
Konkretno – ne smete iz krajnje unutrašnje trake (uz ostrvo) da „isečete“ sve ostale u drugim trakama kružnog toka da biste izašli tamo gde vam odgovara.
Prednost u samom kružnom toku ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi.
Zato, ako se dva automobila voze „rame uz rame“ u kružnom toku, pri čemu je jedan u traci bliže centru, a drugi u traci desno od njega, tada važe ista saobraćajna pravila kao da voze na pravom putu sa dve ili više traka.
To znači da ukoliko vozač auta iz „unutrašnjeg kruga“ želi da se prestroji u traku desno od njega ili da izađe iz kružnog toka, on mora da uključi migavac, propusti vozila iz „spoljašnjeg kruga“, tj. iz trake desno od sebe i da se tek onda prestroji u tu traku ili krene ka isključenju iz kružnog toka.
Važe ista pravila kao da je u pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve ili tri trake.
Ponovimo – vozila iz unutrašnjih traka nemaju prednost u odnosu na vozila u spoljašnjim trakama!
2) Vozila koja se već nalaze u kružnom toku imaju prednost u odnosu na vozila koja su van kružnog toka
Da, to je tačno – međutim, naglašavamo da je ovo „pravilo“ određeno saobraćajnim znakom! Na gotovo svim kružnim tokovima u našoj i u drugim zemljama, na ulazu u kružni tok nalazi se saobraćajni znak – obrnuti crveno-beli trougao kao na slici ispod.
Ovaj znak nam kaže da vozila u kružnom toku imaju prednost. Ovaj znak bi trebalo da se nalazi ispred svakog kružnog toka.
Nekad dolazi u kombinaciji sa drugim znakovima, ali to nema veze – kada prilazite kružnom toku i vidite ovaj znak (na slici iznad), onda znate ko ima prednost. Tu može da bude i znak da nailazite na kružni tok (njega je lako prepoznati), a ponekad se nađe i znak STOP.
3) Šta ako NEMA ZNAKA na ulazu u kružni tok – kao u Grčkoj?
Sada dolazimo i do problema – ako na ulazu u kružni tok nema saobraćajnih znakova, konkretno obrnutog trougla (koji kaže da oni iz kružnog toka imaju prednost) – to znači da vi koji ulazite u kružni tok imate prednost, tj. prvenstvo prolaza.
Zato kada su u pitanju kružni tokovi, uvek obratite pažnju na saobraćajne znakove, naročito kada ste van Srbije, a posebno kada ste u Grčkoj.
Zašto je Grčka „problem“? Zato što je Grčka na nekim stranim internet sajtovima postala „zloglasna“ po ovom pitanju. Međutim, često se prenose i netačne informacije.
Da razjasnimo – u Grčkoj nema drugačijih pravila kada su u pitanju kružni tokovi. Važe ista pravila kao u ostatku Evrope.
Međutim, prilikom nailaska na kružni tok u Grčkoj treba obavezno obratiti pažnju na saobraćajne znakove ispred kružnog toka i ponašati se u skladu s njima. Isto kao i u svakoj drugoj zemlji na ovoj planeti…
Ali, iz nekog razloga navodno u Grčkoj ima više kružnih tokova koji nisu regulisani saobraćajnim znakovima, pa na njima važi pravilo desne strane, odnosno prednost ima onaj ko ulazi u kružni tok.
Neki stranci koji žive u Grčkoj tvrde da na njih može relativno često da se naiđe, mada je uglavnom slučaj o manjim kružnim tokovima van naselja, pri čemu i kružni tok i prilazni putevi imaju po jednu traku.
Drugi potvrđuju da postoje takvi kružni tokovi, ali da je njihov broj zanemarljiv.
Postoje i neki internet sajtovi sa pogrešnim informacijama za turiste u vezi kružnih tokova u Grčkoj. Neki čak tvrde da u čitavoj Grčkoj na svim kružnim tokovima važe „obrnuta“ ili „suprotna“ pravila. To definitivno nije tačno!
4) Isplanirajte na vreme gde izlazite iz kružnog toka
Pre ulaska u kružni tok trebalo bi da znate gde ćete da izađete. Nije zabranjeno da napravite i nekoliko krugova u kružnom toku, nevažno u kojoj traci, pre nego što uspete da se prestrojite u drugu traku ili izađete iz kružnog toka.
Nažalost, čitava priča lako pada u vodu kada se nađemo u ozbiljnoj saobraćajnoj gužvi…
Ukoliko uđete u kružni tok u suprotnom smeru preti vam PAPRENA KAZNA ILI ZATVOR: Ovo su ključna pravila vožnje koja morate da znate.
Kretanje u suprotnom smeru u kružnom toku se kažnjava novčano, kaznenim poenima, zatvorom i zabranom upravljanja vozilom
Saobraćaj u kružnom toku se odvija u smeru obrnutom od kazaljke na satu, a prvenstvo prolaza imaju automobili i vozila u spoljnoj traci.
Kružni tok predstavlja rešenje za prvenstvo prolaza na raskrsnici, ali i smanjenje gužvi u saobraćajnim špicevima. Nažalost, dešava se da pojedini vozači i dalje ne znaju kako se kreće u kružnom toku.
Važno je napomenuti da se saobraćaj u kružnom toku odvija u u smeru obrnutom od kazaljke na satu i prvenstvo prolaza uvek imaju automobili i vozila koja se nalaze u spoljnoj traci u odnosu na ostala.
Kazna do 40.000 dinara
Kretanje u suprotnom smeru u kružnom toku posmatra se kao na kretanje vozila u kontra smeru, za šta je propisana zakonska kazna od 20.000 do 40.000 dinara ili do 30 dana u zatvoru, plus šest kaznenih poena i tri meseca zabrane upravljanja motornim vozilom.
Raskrsnica sa kružnim tokom napravljena je kako bi saobraćaj tekao neometano non-stop.
Ukoliko se izlazi na poslednje isključenje neophodno je napraviti ceo krug do tog isključenja, a ne kretati se unazad ili okretati vozilo i kretati se u suprotnom smeru od kretanja saobraćaja.
To je važno kako vozači ne bi ugrozili svoj i živote drugih učesnika u saobraćaju ili zaustavljali saobraćaj u ovakvoj raskrsnici.
Zaključak
U teoriji, sve je relativno jasno i jednostavno. Međutim, u praksi je zbog saobraćajne gužve često veoma teško primeniti pravila, kao što i sami vozači znaju, pa ih nažalost uglavnom ni ne prate. I tako dolazimo do stanja u kojem vladaju nepisana pravila.
Na primer, nekima ulazak u unutrašnji „prsten“ (uz fontanu) u kružnom toku Slavija u Beogradu služi samo kao prečica do željenog mesta izlaska. Trake na asfaltu jesu jasno razdvojene (iscrtane), ali koliko vozača u ozbiljnoj saobraćajnoj gužvi može da ih prati?