Uprkos prazničnoj atmosferi i entuzijazmu, neminovno je da će doček 2023. godine proteći u znaku poskupljenja.
Inflacija je u novembru zvanično bila 15,1 odsto, međutim, veliki broj namirnica poskupeo je znatno više od toga. Dešava se i da u vreme novogodišnjih i božićnih praznika cene najtraženijih artikala „skoče“ za 10 ili 30 odsto.
Profesor Ljubodrag Savić rekao je za RTS da je inflacija koja je vezana za osnovne životne namirnice značajno viša nego što je zvanična stopa inflacije.
„Ne očekujem da će biti ove godine kao prethodnih, jer mi inače već imamo inflaciju. Mnogi ljudi su se već finansijski iscrpeli, a neko ko prodaje robu široke potrošnje o tome mora da razmišlja. To je trgovačka logika i sasvim je u redu. Hrana i ono što svakodnevno upotrebljavamo. Očekujem da bude promena, ali ne dramatično„, naveo je profesor Savić.
Upitan da li će veća potražnja mesa u narednim danima dati povod trgovcima da podignu cenu, profesor Savić je naveo da je gledao cene mesa i da je velika razlika u prodavnicama.
„Imate situaciju da je razlika čak od 100 odsto za istu vrstu u različitim kućama. Većina ljudi, pogotovu starijih ljudi, posebno to prati. I sada je cena različita, ali to je ekonomska logika„, istakao je profesor Savić.
Boško Bubanja iz Udruženja „Ivent industrija“ je, govoreći o dočeku Nove godine u ugostiteljskim objektima, rekao da je povećanje cena nešto izraženije nego u drugim segmentima privrede.
„Pre svega, naši imputi, odnosno hrana koja se koristi u ugostiteljskim objektima je poskupela više nego ona koja se koristi u domaćinstvima. Imate određene vrste mesa koje su zaštićene i na nekom nivou i proizvođači mesa onda to koriste na ovim drugim vrstama, a mi u ugostiteljstvu koristimo sve to, i time su cene koje idu prema nama znatno veće nego što to domaćinstva osećaju. Drugi veliki faktor koji utiče na to je dramatično povećanje cene radne snage. Tokom korone dosta ljudi je napustilo ugostiteljstvo i sada je jako teško naći radnika, a kada ga nađete morate ga platiti dvostruko više„, naveo je Bubanja.
Čini se da je su proslave koje su prošle godine koštale 50 evra sada najmanje 80. Boško Bubanja ističe da su cene povećane za oko 60 odsto u odnosu na prošlogodišnji doček, ali da svako može da pronađe nešto.
„Za svakoga postoji nešto, doček može da se organizuje za 10 do 20 evra za neki ulazak u neki klub. Restorani se kreću od 60 do 100 evra, ivent centri i klubovi od 90 do 160, hoteli idu od 210 pa do 300. Povećanje je nekih 60 posto u odnosu na prethodnu godinu, iz razloga koje sam naveo. Primera radi ulje koje je za domaćinstva poskupelo za 10 ili 20 posto, ulja koje se koriste profesionalno za friteze poskupelo je 300 posto. Tako da je to dramatičan rast„, napomenuo je Bubanja.
Objasnio je da kod ugostitelja, kada je reč o dočeku, postoji zakon ponude i potražnje.
„Ako je potražnja velika, naravno da cena raste. Kada govorimo o samom dočeku, jako je važna stvar da muzički program mnogo utiče na cenu koju kupac treba da plati. Tako da nije to samo da ugostitelji dižu marže, već i muzičari koji su gotovo dve godine bili bez posla i oni treba da zarade„, rekao je Bubanja.
Dodao je da se popunjavaju svi ugostiteljski objekti, kao i da se dosta ljudi očekuje iz regiona i da su hoteli već gotovo puni.
Autor RTS