Летос је у Београду „оперисао“ лажни мајстор. Хиљаде евра је узимао од станара како би им поправио фасаду, а потом нетрагом нестајао. Сличну причу испричали су нам житељи Видиковца. Правду и свој новац сада морају да траже на суду.
Вук Дражовић и његове комшије с Видиковца ангажовали су пре неколико месеци фирму да им уради хидроизолацију на згради. Станари су прихватили понуду, потписали уговор и већи део новца платили унапред, али мајсторе никад нису видели.
„Они су тражили новац унапред за материјал и ми смо платили, а после смо сазнали да они нису ни купили тај материјал. Након тога су почели да одуговлаче са радовима што је трајало можда 15 дана, када смо их звали они су измишљали да никог није било, да им нико није отворио и тако“, навео је Дражовић.
Новинар РТС-а покушао је да ступи у контакт са том фирмом, али се нису јавили. То што су уредно регистровани у АПР-у очигледно није никаква гаранција. Како станари онда да знају коју фирму да одаберу?
Као и за све друге услуге, најбоље је прво се распитати и тражити препоруке. Срђан Митић већ годинама ради у фирми која одржава зграде у једном великом београдском насељу. Саветује станарима да се пре било каквог плаћања добро распитају кога ће ангажовати и да надгледају посао све време.
„Кад је у питању текуће одржавање или нешто мање онда радимо самостално, а када су у питању неке велике интервенције онда нас дочека управник или станар. Углавном је ту све време“, напоменуо је Срђан Митић, радник фирме за одржавање зграда.
Мање поправке и чишћење улаза, ходника, травњака станари плаћају кроз месечни рачун и то је дефинисано уговором. Трошкови зависе од квадратуре и старости зграде и тога да ли има гаражу или лифт.
„Уколико нешто није у оквиру тог уговора и предмет је посебне понуде, онда се накнадно наплаћује, то спада под инвестиционо одржавање и зависи од буџета стамбене заједнице“, напоменула је Александра Видовић Шљиванчанин из фирме за одржавање зграда.
То су радови који коштају више хиљада евра: поправка фасаде, крова, лифта. Тада се склапају посебни уговори са стамбеном заједницом и потребно је да се са тим сложи више од половине станара.
„Што се тиче приступа згради, наравно мора да буде у комуникацији са станарима или управником, зависи како је договорено и организовано, и то лице ће позвати управника да му се каже где стоје кључеви, у сефу, код станара, коме да се јави и тако даље“, каже Ненад Радић, професионални управник.
Фирме које желе да преваре станаре, најчешће шаљу понуде јефтиније од реалних, кажу професионалних управници. Али то обично има своју цену.
„Имали смо лоших искустава, али онда гледамо да те фирме не ангажујемо више уопште, па је било да долазе пијани или улазе блатњави у станове“, рекао је управник.
Пракса је показала да оштећени станари тешко долазе до правде, а и за враћање новца нико не може да гарантује. Станари са Видиковца на то чекају већ месецима. Што се самог одржавања зграда тиче, код нас тренутно не постоји регистар фирми које се тиме баве као у неким европским земљама, тврде управници.