Građani su se proteklih nedelja inspekcijama najčešće žalili na neuobičajeno visoke cene prehrambenih proizvoda ili distribuciju medicinskih sredstava i lekova, u vezi bezbednosti i zdravlja na radu i obavezama poslodavaca u okolnostima izazvanih vanrednim stanjem zbog korona virusa.
Jedinstveni kontakt centar republičkih inspekcija je za prve tri nedelje rada primio više od 3.000 predstavki građana i privrede na potencijalno nezakonito postupanje privrednih subjekata.
Prve dve nedelje gotovo 70 odsto predstavki odnosilo se na neuobičajeno visoke cene prehrambenih proizvoda ili distribuciju medicinskih sredstava i lekova, a poslednje nedelje tržište se stabilizovalo što se toga tiče, dok raste broj predstavki u vezi rada i prava i obaveza na radu.
Kako kaže šef tima za reformu inspekcija na projektu NALED-a i EBRD-a u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave, Dragan Pušara, poseban kvalitet Kontakt centra je, pored prosleđivanja predstavki ka nadležnim inspekcijama, i prikupljanje pitanja od značaja za privredu i njihovo prosleđivanje ka Vladinom timu za ekonomska pitanja, gde ova vrsta prestavki ukazuje na potrebu unapređenja zakonskog okvira.
“Na ovaj način kontakt centar republičkih inspekcija, ostvaruje ulogu kako komunikacije sa inspekcijama radi otklanjanja neusaglašenosti rada privrede sa zakonom, već i preventivno -edukativnu ulogu na kojoj i počiva novi inspekcijski pristup u Srbiji”, dodao je Pušara.
Operateri svaku prijavu prosleđuju nadležnoj inspekciji kako bi se sprečile neregularnosti na tržištu u vreme pandemije COVID-19.
Do sada su nadležne inspekcije postupile po 96 odsto prijava.
Prijave građana u prvim danima rada Kontakt centra odnosile su se na to da prodavnice i maloprodajni objekti podižu cene životnih namirnica (brašno, hleb, ulje, kvasac, voće, lekovi) i sredstava za higijenu, dezinfekciju, maske, rukavice…
Neke od primedbi su bile I da prodavnice ne izdaju fiskalne račune, ili da prodavnice i radnje puštaju čekove odmah i nedozvoljavaju kupovinu na rate.
Takođe, građani su se žalili I na to da se u prodavnicama i mestima sa velikom frekvencijom ljudi radi bez maski, rukavica, da radnje nemaju zaštitna sredstva…
Zalbe su se odnosile ina obmane, odnosno da kupci dobajaju manje količine robe. Bilo je prijava da u jednom selu uprkos zabrani radi manji tržni centar, da radnici u firmama i fabrikama nemaju zaštitnu opremu i dezinfekciona sredstva – maske, rukavice, da se radnicima preti otpuštanjima I da im neće biti isplaćene zarade…
Neki su se žalili ina iključenje interneta zbog neplaćanja pa ne mogu da se informišu, a deca ne mogu da pohađaju online nastavu zbog toga, da neki od građana ne poštuju karantin, izolaciju po dolasku iz inistranstva…
Prijave građana u poslednjoj nedelji rada centra odnosile su se na nelegalno povećanje cena, neizdavanje fiskalnih računa, da je ugrožena bezbednost i zdravlle na radu (stizalo je dosta prijava da radnici u firmama i fabrikama rade zaraženi ili su bili zaraženi, da su sada u bolnicama, a poslodavci nastavljaju da rade bez obzira na opasnost od širenja virusa).
Takođe su prijavljivali i neisplaćivanje zarada, otkaze radnicima, prekovremeni rad, da su radnici ođavljeni sa zdravstvenog osiguranja i zato ne mogu da se leče.
Najviše prijava stiglo je tržišnoj inspekciji – 33 odsto, inspektoratu za rad 22 odsto, poreskoj inspekciji devet odsto, potom zdravstvenoj osam odsto, sanitarnoj šest odsto, a ostalima 25 odsto.
Kontakt centar je pokrenula Vlada, u saradnji sa Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave, Jedinicom za podršku Koordinacionoj komisiji za inspekcijski nadzor, Kancelarijom za IT i eUpravu i NALED-om, kao i uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj koja, u okviru dvogodišnjeg projekta, podržava reformu inspekcija u Srbiji.
Uspostavljanje Kontakt centra je jedna od ključnih mera Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije.