четвртак, новембар 21, 2024
NaslovnaINFOZnatno smanjen broj vozila koja prolaze tehnički pregled: Cene više, a obe...

Znatno smanjen broj vozila koja prolaze tehnički pregled: Cene više, a obe strane nezadovoljne


Novi pravilnik za sprovođenje tehničkih pregleda stupio je na snagu 5. jula ove godine, a doneo je porast cena samih pregleda, ali i smanjenje prolaznosti vozila na istima. Pravilnikom su značajno pooštreni kriterijumi za prolazak tehničkog pregleda, pa je i procenat vozila koja su na prvom tehničkom pregledu okarakterisana kao neispravna porastao.  

Jedna od najvećih izmena koju je novi pravilnik doneo jeste to što se svaki tehnički pregled snima, te su u servisima dužni da pomenute snimke čuvaju narednih godinu dana.  

Takođe, kako kažu vlasnici servisa za tehnički pregled, država za uvođenje kamera, ali i za svu preostalu opremu koja je potrebna za novi način obavljanja pregleda nije obezbedila nikakve subvencije.   U zavisnosti od opremljenosti prostora, vlasnicima servisa su morali da ulože između 20.000 i 50.000 evra u novu opremu, dok su neki usled novih pravila morali da menjaju i prostor u kojem obavljaju preglede.   „Oprema se drastično promenila, imamo dodatne papučice za kočnice, ta sila kojom mora da se pritisne kočnica definisana je zakonom. Celokupan proces proveravanja mehanizma kočenja je izmenjen. Nekima su potrebni novi prostori, nova oprema i nove obuke za radnike kako bi mogli da se obavljaju pregledi u skladu sa novim propisima“, kaže za 021.rs direktorka „Auto tehnike“ Gordana Drageljević.  

Prolaznost drastično manja: Trećina vozila ne prođe prvi tehnički pregled   Ipak, vlasnica servisa kaže da, bez obzira na oštrija pravila, vozila koja su redovno održavana uz male korekcije će bez problema proći tehnički pregled.    Nasuprot tome, vozila koja su nekada prolazila tehničke preglede jer su pojedini servisi mogli da „progledaju kroz prste“ za neke stvari koje ne smatraju rizičnim za bezbednost u saobraćaju, sada neće proći zbog postojanja kamera koji snimaju svaki korak istog.   Iako je postojala prvobitna ideja da se svaki tehnički pregled snima i direktno šalje na zajednički server, gde će inspekcija moći uživo da prati i proverava poštovanje pravila, ovakav sistem iziskuje velika ulaganja, pa se od te ideje privremeno odustalo, kažu vlasnici tehničkih pregleda sa kojima smo razgovarali.  

  Kako bi u skladu sa zakonom mogli da nastave sa bavljenjem ovom delatnošću, vlasnici su bili prinuđeni da osim opreme za snimanje kupe i dovoljno memorijskog prostora kako bi svaki obavljeni pregled mogli da čuvaju još najmanje godinu dana. Takođe, najavljeno je i da će po ugledu na evropske zemlje biti uveden i zajednički registar koji bi značio da su svi tehnički pregledi povezani u sistem, ali i ova inovacija će pričekati još neko vreme, kažu vlasnici firmi za tehnički pregled sa kojima smo razgovarali.   Direktor Auto centra „Caruso“ Jovan Ivanović za 021.rs potvrđuje da je došlo do smanjenja prolaznosti vozila na prvom tehničkom pregledu.   „Pre uvođenja novih pravila recimo da su dva od 15 vozila na prvom tehničkom pregledu ocenjena kao neispravna, te nisu mogla isti da prođu, dok od 5. jula pa do danas negde oko 40 odsto automobila ne prođe prvi pregled“, kaže Ivanović.   On dodaje i da su vlasnici vozila često kivni na njih, bez obzira na to što oni samo poštuju pravila koja je država propisala.   „Imali smo i situacije gde dođu ljudi i mi utvrdimo da vozilo ne ispunjava uslove da prođe tehnički pregled, a onda vlasnik ne želi da plati pregled. Imate i vozila koja koštaju po 50.000 evra ali mu je neispravna prskalica za vetrobransko staklo, i jednostavno ne može da prođe tehnički pregled zbog toga. Mi imamo pravilnik koji moramo da poštujemo, vlasnici vozila ne bi trebalo da budu kivni na nas“, poručuje Jovanović.   Naši sagovornici potvrđuju i da je novi pravilnik doneo mnogo stvari koje se sada mere, a koje se nekada nisu merile. Pre svega radi se o merenjima izduvnih gasova, merenju temperature u motoru i ekozagađenja. Za većinu tih stvari bila je potrebna nova oprema, te su vlasnici auto centara bili prinuđeni da i to nabave.   Gordana Drageljević poručuje da vlasnici vozila pre dolaska na tehnički pregled moraju sami da pripreme svoja vozila za isti. Ona preporučuje da vozači prvo pozovu neku od firmi koje se bave tehničkim pregledima kako bi saznali šta je sve ono na šta bi trebalo da obrate posebnu pažnju, te da dođu pripremljeni u potpunosti.   „Ovaj posao se podiže na viši nivo, a samim tim se i od vlasnika vozila očekuje da ispravnost vozila bude podignuta na viši nivo. Nije na kontrolorima da određuju hoće li nešto proći ili neće, već iskjučivo do ispravnosti vozila. Mi smo ovde na istoj strani, nezadovoljstvo je veliko, ali nas ljudi neretko gledaju kao neprijatelje“, priča Drageljević.  

Cene tehničkih pregleda porasle za 50 odsto, obe strane nezadovoljne  

Novi pravilnik je u velikoj meri uticao i na povećanje cena samih pregleda, ali ono, potvrđuju vlasnici firmi koje se bave tehničkim pregledima, nije dovoljno ukoliko se imaju u vidu sva ulaganja koja su u prethodnom periodu.   Osim što su morali da investiraju u novu opremu, usled novog pravilnika i detaljnijeg procesa tehničkog pregleda došlo je i do produženja prosečnog trajanja pregleda. Samim tim broj vozila koja u toku jednog dana mogu biti pregledana je smanjen, a potreba za radnicima povećana.   Prosečna cena tehničkog pregleda pre uvođenja novog pravilnika iznosila je oko 4.500 dinara, dok je danas ona oko 6.800 dinara.  

  Jovan Ivanović potvrđuje da i bez obzira na povećane cene samih pregleda njegova firma lošije posluje.   „Lošije poslujemo otkad je na snazi novi pravilnik, morali smo da zaposlimo još jednog čoveka, a investicije u opremu koju smo morali da nabavimo kako bismo obavljali tehnički pregled bile su velike, nesrazmerno visini povećanja cene samog tehničkog pregleda. Mi smo svi u osnovi privredno društvo, i moramo na neki način da zaradimo. Ako mi se to ne isplati neću ni da radim, pa je samim tim logično da smo morali da podignemo cene pregleda usled svega novouvedenog“, kaže direktor Auto centra Caruso.  

Pravilnik pisao neko ko ne zna svoj posao dobro  

Direktorica „Auto tehnike“ Gordana Drageljević kaže da u pravilniku, koji postoji tri godine, ima stvari koje nemaju previše smisla.   „U pravilniku stoji i to da kada vozilo nema kapicu na ventilu gume nije ispravno, ali je nešto kasnije servisima stigao dopis da se ipak ne proveravaju takve stvari jer je bilo slučajeva da i zbog toga vozila ne prođu“, kaže naša sagovornica.   Da ima nelogičnosti saglasan je i Jovan Ivanović iz Auto centra „Caruso“. I same nelogičnosti, kaže on, utiču na trajanje tehničkog pregleda.    „Bitno je napomenuti i da je Agencija za bezbednost saobraćaja bila u obavezi da do stupanja na snagu pravilnika obezbedi obučni centar za licenciranje kontrolora i u tom slučaju bi sve bilo lakše i brže. To da ljudi zbog kapica na točkovima ne prolaze tehnički pregled očigledno pokazuje da je pravilnik radio neko ko nije svoj posao znao dobro. Ja moram da ulazim u vozilo i da vezujem i odvezujem 5 pojasa kako bih proverio njihovu funkcionalnost, takođe moramo da utvrdimo i funkcionalnost svakog podizača stakala“, kaže Ivanović.    On smatra da to ne treba da bude tema tehničkog pregleda, već da je to stvar vlasnika vozila i načina na koji on vodi računa o istom, ali i o svojoj bezbednosti.    „Tečnost za stakla mora da bude tu, prskalica mora da bude funkcionalna, to su neke stvari iz pravilnika na koje ne može niko da da utiče“, kaže on.  

„Povratnici“ imaju tri dana da otklone nedostatke i besplatno dođu na novi pregled  

Vlasnicima vozila koja ne prođu prvi tehnički pregled omogućen je period od tri dana da te nedostatke otklone i dođu na novi tehnički pregled. Ukoliko to urade, te se pojave u navedenom roku, „popravni“ pregled neće biti naplaćen ponovo.  

  Sagovornici 021.rs ukazuju na to da bi svakako trebalo da pripreme vozilo za prvi odlazak na tehnički pregled ponajviše zbog toga što ukoliko se pronađe neki ozbiljniji nedostatak, male su šanse da će vlasnici naći raspoloživog majstora ili da će delovi potrebni za popravku biti na raspolaganju.   Takođe, oni naglašavaju i da građani imaju prava na svega jedan tehnički pregled u roku od ta pomenuta tri dana, dok se vlasnici firmi za tehnički pregled trude da ostave termin „povratnicima“ tako da ih ne primoravaju da plaćaju ponovo.  

Termina ima, najveća gužva na jesen i proleće  

Iako naši sagovornici potvrđuju da termina ima, apeluju na vlasnike vozila da na vreme registruju svoja vozila.   „Jako je bitno da ljudi znaju da je rok takav da se 30 dana pre isteka može produžiti registracija, te preporuke koje sve kolege daju i imaju na svojim sajtovima trebalo bi i da se poštuju i odrade, jer su dobronamerne“, kaže Drageljević.   Najveće gužve na tehničkim pregledima su na proleće, kada se kupuje najveći broj automobila, ali i u drugoj polovini jeseni.   „Termini su svi popunjeni u smislu tri-četiri dana unapred. Očekujem gužvu u septembru kada se ljudi vrate sa godišnjih odmora“, poručuje Jovan Ivanović.  

Stariji automobili voze svoje „poslednje krugove“  

Kao što se može i pretpostaviti, pooštravanjem pravila za prolazak tehničkog pregleda javlja se sve veći broj starijih automobila koji isti ne mogu da prođu ili popravke na njima koštaju više nego oni sami.   Samim tim što će u narednim godinama još češće dolaziti do pooštravanja pravila, doći će do „čišćenja“ onih najstarijih vozila sa srpskih puteva.   „U prethodna dva meseca smo imali već dva ili tri slučaja da ljudi jednostavno dođu, plate tehnički pregled kako bi videli da li njihovo vozilo može da ga prođe, a onda kada vide da to nije slučaj jednostavno odluče da ga više neće voziti“, zaključuje Drageljević.

021.rs


PROČITAJTE
spot_img

POPULARNO

KOMENTAR