Po\u0161to je ovaj kraj zauzimao sredi\u0161nji deo stare srpske dr\u017eave, to je on najbogatiji ostacima iz srednjovekovnog perioda. Treba napomenuti da je tu negde postojala i prestonica srpske dr\u017eave Destinikon, pre nego \u0161to je preneta u Ras kod Novog Pazara.<\/div>\n<\/div>\n
<\/div>\nRAZNOVRSNI OSTACI BURNE PRO\u0160LOSTI\n\nNa ovom prostoru u srednjovekovnom periodu odvijao se \u017eivot odista vredan divljenja. Do ovog zaklju\u010dka dolazi se na osnovu sa\u010duvanih arhite-ktonskih i drugih spomenika, kao \u0161to su manastiri, utvr\u0111eni gradovi i ostaci puteva. Posebno se to mo\u017ee zaklju\u010diti na osnovu ostataka duhovne kulture materijalizovane u vidu brojnih dela likovne zidne umetnosti (freske i ikone), knji\u017eevnih dela (stare rukopisne i \u0161tampane knjige, rukopisi, povelje i sl.) kao i predmeta upotrebne vrednosti (narukvice, prstenje i dr.). Pored toga, tu su i ostaci \u0161ljake i zatrpanih rudarskih okana, \u0161to svedo\u010di o postojanju rudarstva (Me\u0111ani, \u010cadinje i druga mesta). Iz dosta kasnijeg perioda, koji se odnosi na vreme \u017eivota pod Turcima, imamo neke ostatke u vidu i danas postoje\u0107ih, ali ve\u0107 sklonih padu, konaka i drugih gra\u0111evina. Tako postoje Kuline ili Kule u Kosatici, a ispod njih mesto zvano \u010cardak, pa u Zetinu, Kr\u0161la i Barake na Jabucu, Kasarna u Prijepolju, i druga. I pojedini nazivi izvora \u2013 voda upu\u0107uju na boravak raznih osvaja\u010da u ovim krajevima: Pa\u0161ina voda i Kov\u010deg u Kamenoj Gori, \u0160vabara na Jabuci, i dr.\n\nBLEDA SLIKA NEGDA\u0160NJEG IZGLEDA I NA\u010cINA \u017dIVOTA\n\nAko bismo poku\u0161ali da damo bledu sliku nekada\u0161njeg doba, ona bi izgledala ovako: cela dolina ovog dela Lima i njegovih pritoka, kao i ne\u0161to dalje okoline bila je o\u017eivljena belim i vitkim gra\u0111evinama manastira Mile\u0161eve, Pade\u017ea u Drenovi, Ivanja, Davidovice, Mili, Kumanice, Zastupa, Mataruga, Pustinje, \u017ditina, Selja\u0161nice, Izbi\u010dnja i dr. Pored njih su se nalazili veliki konaci i ve\u0107i broj manjih zgrada, koje su slu\u017eile kao \u0107elije monasima ili kao ekonomski prostor manastira: za sme\u0161taj raznih proizvoda, kupljene robe, a slu\u017eile su i za stanovanje i druge potrebe. Sna\u017eni zvuci zvona, koji su odjekivali po okolnim brdima, pozivali su bratstvo na slu\u017ebu, objavljivali dolazak vladara ili nekog zna\u010dajnijeg vlastelina, davali znak za uzbunu. Manastiri su bili neka vrsta centara celokupne tada\u0161nje dru\u0161tvene, politi\u010dke, kulturne i verske aktivnosti. Tu su odr\u017eavani dr\u017eavni sabori, obavljana krunisanja, od njih se, posle pri\u010de\u0161\u0107a i zakletve, polazilo u boj na neprijatelja, tu su prepisivane verske knjige, \u0161tampane nove, a obi\u010dno su to bila i mesta za razmenu dobara \u2013 trgovi\u0161ta. Dubrov\u010dani su pored njih imali svoje kolonije, trgove, odmori\u0161ta, kakav je bio i Komaran u kome su se odmarali mleta\u010dki i dubrova\u010dki trgovci, jer je on bio na pola puta izme\u0111u Prijepolja i Brskova, a do njih su dolazile srednjovekovne magistrale, ili su prolazile nedaleko od njih. One su povezivale Istok sa Zapadom, a trgovi i manastiri bili su prva mesta na kojima su se ukr\u0161tali uticaji Istoka i Zapada. Radi \u010duvanja ovog prostora i prolaza, pored uskih re\u010dnih klisura, iznad zna\u010dajnih putnih tesnaca i raskrsnica, podizane su prave kamene tvr\u0111ave. U njima je stanovala srednjovekovna vlastela sa svojom pratnjom i ja\u010dim obezbe\u0111enjem. Gradovi su naj\u010de\u0161\u0107e bili dobro snadbeveni \u00abd\u017eebanom i hranom\u201d, da bi se mogli du\u017ee odupreti napadima neprijatelja, a u blizini se obi\u010dno nalazila i izvorska voda ili je, pak, iz bli\u017ee ili dalje okoline cevima dovo\u0111ena do grada. Kod nas su poznati ovi gradovi: Mile\u0161evac, Kovingrad, Me\u0111ani, i Gradac u Matarugama. Interesantni su i nazivi Carine, Grad i Kaldrma za pojedina mesta izme\u0111u Sopotnice i Stranjana.\n\nMALO SVEDOKA \u017dIVOTA I KULTURE\n\nNestalo je mnogih krasnih svedoka tada\u0161njeg \u017eivota i kulture na\u0161ih predaka. \u010ceste najezde neprijatelja, borbe, paljevine i uni\u0161tenja, atmosferski uticaj i zub vremena odneli su zauvek znatan deo na\u0161e kulturne pro\u0161losti. Na nekim mestima ne\u0161to se sa\u010duvalo samo u nazivima kao \u201ccrkvine\u201d, \u201ccrkvi\u0161ta\u201d, i sl. U Zastupu, Izbi\u010dnju, Seljanima, Selja\u0161nici, Ivanju, Pravo\u0161evu, na starom u Velikoj \u017dupi, Drenovi, Hisard\u017eiku, Sopotnici, Matarugama, Me\u0111anima, Aljinovi\u0107ima, Mile\u0161evom Dolu i drugim mestima, ostale su zidine koje re\u010dito govore da su to bila mesta na kojima su postojale gra\u0111evine velikih razmera i zna\u010dajne arhitektonske i umetni\u010dke vrednosti. Na prvom mestu to su: Davidovica, Mili, Kumanica, Mataruge, \u017ditin i Pade\u017e u Drenovi. Iz manastira Mile\u0161eve nestalo je telo Rastka Nemanji\u0107a, olovni krov i zlatne plo\u010dice sa njegovih zidova, ali ono \u0161to je sa\u010duvano od Mile\u0161eve, Davidovice, Mili, Mile\u0161evca i Kovingrada ukazuje jasno da su to u svoje vreme bila dela dostojna pore\u0111enja sa tada\u0161njim evropskim, pa \u010dak i svetskim radovima iste vrste. Ovi od ru\u0161enja sa\u010duvani ostaci obavezuju nas da im se obrati posebna pa\u017enja, jer, na kraju, najo\u010diglednije i najuspe\u0161nije dokazuju da smo imali burnu i bogatu pro\u0161lost \u2013 dokazuju na\u0161u vitalnost i neprekidnu borbu kroz vekove. S dru-ge strane, ono \u0161to je ostalo od svih tih gra\u0111evina ne stoji na svome mestu pasivno, iako to na prvi pogled tako izgleda. Svojim postojanjem one izazivaju prirodnu \u017eelju i te\u017enju ljudi svih zanimanja i razli\u010ditih kulturnih nivoa da i svojim o\u010dima i svojim intelektom osete i vide na licu mesta ta prekrasna i veli\u010danstvena dela arhitekture i fresko-slikarstva od pre sedam, osam i devet vekova. Takva zadovo-ljstva do\u017eive\u0107e i profesor fakulteta iz Kalifornije, kao i oni iz Italije, Nema\u010dke, pa i s Istoka. Sa istim po\u0161tovanjem pred ovim delima misli i ruku na\u0161ih srednjo-vekovnih neimara staja\u0107e i divi\u0107e se seljak, radnik, slu\u010dajni prolaznik, intelektu-alac, pa i stru\u010dnjak koji je do\u0161ao ne\u0161to da analizira, upore\u0111uje i kasnije primenjuje bogato nasle\u0111e u dana\u0161njim uslovima. A nasle\u0111e je takvo da se mo\u017ee primenjivati u gra\u0111evinarstvu, unutra\u0161njoj arhitekturi i dekoraciji najmodernijih savremenih gra\u0111evina i objekata.\n\nMILE\u0160EVAC \u2013 GRAD NIKOLE ALTOMANOVI\u0106A\n\n

\n\nGrad Mile\u0161evac podignut je na \u010duvenom \u201cbosanskom\u201d putu. Verovatno ga je podigao knez Nikola Altomanovi\u0107 pre 1374. godine, kada su mu zemlju osvojili i izme\u0111u sebe podelili Tvrtko i knez Lazar. Ovaj predeo pripao je Tvrtku, a kasnije vojvodi Sandalju pa i njegovom sinovcu Hercegu Stjepanu. Mile\u0161evac je zasigurno bio ve\u0161to i dobro utvr\u0111en. Imao je 12 dobro utvr\u0111enih, jakih i istaknutih kula, ambare pune hrane, i drugo. Turci su ga osvojili oko 1465. godine. Poru\u0161ene delove su obnovili i zadr\u017eali u njemu posadu s istom namenom. Sigurno je tu kasnije niklo i tursko naselje, sa vi\u0161e ku\u0107a i d\u017eamija, te se od sedamnaestog veka pored srpskog imena Mile\u0161evac pojavljuje i tursko ime - Hisard\u017eik. Sada od ovog grada imamo samo zidine sa pet kula, od kojih su tri u donjem a dve u gornjem delu grada. Od Kovingrada su ostale neke zidine sa jednom kulom, ali nije utvr\u0111eno ni kada je podignut ni \u010diji je bio, iako je poznato da su ga Turci poru\u0161ili posle propasti ovih krajeva 1465. godine. Ispod ovog grada postoji kamena klupa na kojoj ima nekih zapisa.\n\nUGOVOR O GRADNJI DAVIDOVICE\n\n

\n\nSrpska arhitektura naro\u010dito se razvijala za vreme dinastije Nemanji\u0107a. Biografi ove porodice spominju redovno, kao njihove naro\u010dite zasluge, podizanje i obdarivanje manastira. Potkraj 12. i u toku 13. i 14. veka podignut je niz sjajnih gra\u0111evina crkvene arhitekture: Studenica, \u017di\u010da, Mile\u0161eva, Sopo\u0107ani, \u0110ur\u0111evi Stupovi, Arilje, Banjska, Gra\u010danica, De\u010dani, manastir Sv. Arhangela u Prizrenu, i drugi. U po\u010detku su majstori srpske arhitekture bili stranci, dovedeni iz Vizantije i s Primorja. Kako su primorski majstori u\u010destvovali u gradnji crkava u Srbiji pokazuje ugovor starca Davida, biv\u0161eg \u017eupana Dimitrija, sina Vukanovog, a unuka Stefana Nemanje, s jednim dubrova\u010dkim zanatlijom. \u201cJa Desina de Risa, majstor kamenar, gra\u0111anin Dubrovnika, priznajem da sam se svojom dobrom voljom sporazumeo sa Davidom Starcem, koji se zvao dok je bio svetovnjak Dimitrije Vukov, na ovaj na\u010din: Primio sam od njega 150 perpera za koje se obavezujem izgraditi i zavr\u0161iti crkvu u Brodarevu u \u017eupi Ljubojevi\u0107koj. I tu crkvu izgraditi odozdo i sav posao sa kamenom i malterom obaviti do zavr\u0161etka iste crkve. Ako se zbog moje gre\u0161ke desi da ne zavr\u0161im re\u010denu crkvu, du\u017ean sam vratiti istom starcu Davidu svih pomenutih 150 perpera. A ako bi se desilo da umrem pre zavr\u0161etka iste crkve, neka starac David proceni radove koji su obavljeni u pomenutoj crkvi i sav ostatak do ispunjenja re\u010denih 150 perpera, treba da se vrati starcu Davidu bez ikakvog protivre\u010denja. I ja Marin de Gajmo sam jemac i plati\u0161a za re\u010denog Desinu i obavezujem se sam i svim svojim dobrima da \u0107u u\u010diniti da re\u010deni Desina pazi i po\u0161tuje gore re\u010deno, i ako sam Desina ne bi po\u0161tovao, ja \u0107u po\u0161tovati i zavr\u0161iti sa mojim sopstvenim sve gore re\u010deno\u201d(G. \u010cremo\u0161nik, 1932; M. \u0106irkovi\u0107, 1959, str. 93\u201394).\n\nDA LI SU BRA\u0106A JUGOVI\u0106I SAHRANJENI U DAVIDOVICI\n\nOd posebnog je interesa za ovaj prikaz rodbinska veza izme\u0111u kneginje Milice i njenog pretka Dmitra (Davida), jer narodna pesma Mili\u010dinu bra\u0107u naziva Jugovi\u0107ima. Na taj na\u010din bi Jugovi\u0107i, sude\u0107i po srednjovekovnim obi\u010dajima i nekim normama, bili vezani za Davidovicu. Zna\u010di, ako je devet Jugovi\u0107a, Mili\u010dine bra\u0107e, stvarno postojalo, ne bi bilo neubedljivo tvrditi da su, posle boja na Kosovu, oni sa ocem bili doneti i sahranjeni u Davidovici, jer je to, na kraju, zadu\u017ebina Nemanji\u0107a, a oni su potomci te loze. Neki se dr\u017ee samo legende i pretpostavljaju da je Bo\u0161ko Jugovi\u0107 sahranjen kod Ivanjica. Me\u0111utim, kad je re\u010d o Davidovici, mo\u017ee se sa vi\u0161e pouzdanja i bez prenebregavanja istorijske istine tvrditi da je ovakva mogu\u0107nost za sahranu Jugovi\u0107a u Davidovici prirodno postojala, i da je potpuno normalno primiti za ta\u010dno da su Jugovi\u0107i i stvarno sahranjeni u svojoj, po pretku, zadu\u017ebini \u2013 Davidovici. Da li su oni zakopani u ovom manastiru ili negde u njegovoj blizini, svakako da nije lako dokazati. Na kraju, u samom manastiru i oko njega postoji vi\u0161e grobova iz pretkosovskog i kosovskog perioda, a nedaleko od manastira, na jednom platou, nalazi se mesto Grobnice, pa i celo selo nosi to ime. U slobodnoj srpskoj srednjovekovnoj dr\u017eavi celokupni kulturni \u017eivot odvi-jao se skoro isklju\u010divo u manastirima i oko njih. Zato im je u tom periodu i posve-\u0107ivana najve\u0107a briga, kako vlastele tako i vladarske loze Nemanji\u0107a. Arheolo\u0161ki radovi na Davidovici, zapo\u010deti 1958. godine, obnovljeni su 1996. godine sredstvima Ministarstva kulture Republike Srbije i zalaganjem direktora Muzeja iz Prijepolja Slavoljuba Pu\u0161ice. Za ulo\u017een trud u obnovu Davidovice, patrijarh Pavle je Slavoljuba Pu\u0161icu odlikovao Ordenom Svetog Save prvog reda.\n\nKUMANICA\n\n

\n\nNa po\u010detku klisure Lima, s njegove desne strane na pruzi Beograd\u2013Bar, nalazi se srednjovekovni manastir Kumanica. U ovom manastiru nalazile su se mo\u0161ti Sv. Grigorija, arhiepiskopa iz loze Nemanji\u0107a. Manastir je vekovima bio u ru\u0161evinama; obnovljen je 2000. godine. Manastir je posve\u0107en Sv. Arhangelu Mihailu. Verovatno je Kumanica jedno od retkih svetili\u0161ta u svetu gde se na dan Sv. Arhangela Mihaila, 26. jula svake godine, okupi mnogo pripadnika razli\u010ditih vera. Narod veruje u isceliteljsku mo\u0107 kumani\u010dkog svetili\u0161ta. Tu se tokom no\u0107i pale sve\u0107e za zdravlje \u017eivih i pokoj du\u0161a i razgre\u0161enje mrtvih. Veruje se da posle posete Kumanice slepi progledaju, hromi prohodaju, nerotkinje ra\u0111aju, a gluvi pro\u010duju.\n\nVLADISLAV, MILE\u0160EVA I RASTKO NEMANJI\u0106\n\n

\n\nManastir Mile\u0161evu izgradio je kao svoju zadu\u017ebinu i grobnu crkvu kralj Vladislav. Njegov otac, Stefan Prvoven\u010dani, osnovao je \u017di\u010du, a deda, Stefan Nemanja, Studenicu. Mile\u0161eva je podignuta verovatno jo\u0161 u vreme kada je Vladislav bio samo upravnik \u2013 kraljevi\u0107 srednjovekovne \u017eupe Crna Stijena (predeo dana\u0161nje doline Mile\u0161evke i okolina). Nije bez osnovaa tvrditi da izgradnja, s unutra\u0161njim fresko-slikanjem pada u period izme\u0111u 1219. i 1235. godine, odnosno u vreme kada je Vladislav do\u0161ao na presto. Gra\u0111ena je u ra\u0161kom stilu, imaju\u0107i za primer ranije nemanji\u0107ke zadu\u017ebine \u017di\u010du i Studenicu. Kada je izgra\u0111ena, imala je jednu kupolu, ali je, najverovatnije prilikom prepravki u 17. i 18. veku, dobila i drugu. Ne\u0161to je vi\u0161a od ostalih srednjovekovnih manastira, a pored toga, imala je kao ukrase i dela skulptorske dekoracije u vidu dva kamena lava. Jedan od njih, istina ne\u0161to o\u0161te\u0107en, nalazi se i sada u ovom manastiru. Mile\u0161eva je 1235. godine pro\u0161irena da bi u tom pro\u0161irenom delu bio sahranjen Vladislavljev stric Sava, a sedamdesetih godina i sam Vladislav. Godine 1377. u Mile\u0161evi se za kralja Bosne i Srbije kruni\u0161e bosanski ban Tvrtko. Po legendi, odmah posle krunisanja zazidana su vrata kroz koja je iza\u0161ao. U manastiru se, pred polazak na Kosovo, verovatno pri\u010destila bosanska vojska.\n\nSJAJ, PROPAST I OPET \u017dIVOT\n\nU 16. veku u Mile\u0161evi imamo jednu od prvih \u0161tamparija kod nas. Ona je, izgleda, bila dobro skrivena te Turci dugo za nju nisu saznali. Ovaj manastir je kroz istoriju imao i sre\u0107e. Sva je prilika da su bra\u0107a Sokolovi\u0107i \u2013 Makarije i Mehmed, negde iz ove na\u0161e okoline, jer je Makarije bio mile\u0161evski \u0111ak. Makarije je kasnije pre\u0161ao u Mile\u0161evu, po ru\u0161enju manastira Banje, a Mehmed se svakako se\u0107ao svog porekla. Zahvaljuju\u0107i ovoj \u010dinjenici Makarije je posle obnove Pe\u0107ke patrijar\u0161ije postao prvi srpski patrijarh, a i manastir je u ovo vreme bio popravljen. U istom veku, ta\u010dnije 1595. godine, Turci su iz manastira odneli telo Sv. Save i spalili ga na Vra\u010daru u Beogradu. Tih godina manastir je skoro potpuno opusteo, da bi opet, u 17. veku, povremeno bivao u dobrom stanju, prenaseljen i snabdeven, pa opet u nevolji \u2013 i tako naizmeni\u010dno.\n\nBELI AN\u0110EO IZ MILE\u0160EVE OBASJAO AMERIKU\n\n

Koliko su fresaka nepoznati mile\u0161evski slikari (mo\u017eda i negde potpisani Teodor, Georgije i Dimitrije) naslikali u 13. veku, a i kasnije preko ovih, nije poznato, ali je njihov broj svakako impozantan. Do danas je, posle svih uni\u0161tavanja, ostalo oko stotinu kompozicija i pojedina\u010dnih likova i fragmenata iz perioda od 13. do 17. veka. Svaka sa\u010duvana freska predstavlja skoro najvi\u0161i domet slikarske ve\u0161tine, a sve skupa \u201cdolaze u red monumentalnog slikarstva na\u0161eg srednjeg veka\u201d. Zato i isti\u010demo da, osim utvr\u0111ene istorijske uloge Mile\u0161eve u srednjovekovnom periodu, njenu najve\u0107u vrednost predstavljaju sa\u010duvane freske. Najpoznatija freska, po svojim likovnim kvalitetima, freska koja je stvarno poznata u celom svetu, jeste \u201cAn\u0111eo na Hristovom grobu\u00bb ili, kra\u0107e \u2013 \u201cBeli An\u0111eo\u201d. (Ona je zauzela sve\u010dano, prvo mesto u prvom televizijskom prenosu iz Evrope u Ameriku). Iza ove ne zaostaju i neke druge, iako ih je \u201cBeli An\u0111eo\u201d svojom slavom bacio u senku. Naro\u010dito treba ista\u0107i freske: Skidanje s krsta, Ro\u0111enje, deo freske Silazak u ad, pa vladala\u010dke portrete Stefana Nemanje, Sv. Save, Stefana Prvoven\u010danog, kralja Radoslava i dve freske kralja Vladislava. Pored ovih, treba ista\u0107i kompoziciju \u201cStra\u0161ni sud\u201d iz 13. veka. Znatnu vrednost imaju i freske iz kasnijeg perioda. Sada\u0161nji konaci koji postoje u Mile\u0161evi, Seljanima i Crkvenim Tocima poti\u010du iz 19. veka. Oni imaju veliku arhitektonsku vrednost jer nas upu\u0107uju na sagledavanje odre\u0111enih funkcionalnih re\u0161enja u tada\u0161njoj arhitekturi, koja je ve\u0107 u prili\u010dnoj meri bila primila i uticaje Istoka. Po nekim podacima, konak u Seljanima podignut je pre ili malo posle 1832. godine. Te iste godine, ili 1847., u ovom mestu po\u010dela je sa radom i prva \u0161kola. Na novom konaku u Mile\u0161evi postoji plo\u010da sa slede\u0107im tekstom: \u201cU ime Boga postavi se temelj ovom zdaniju 22. 3. 1884. godine pod vladom Sultana Hamida, trudom i revnosti g. Arhima-ndrita Teodosija i g. Igumana Gedeona, s pomo\u0107i pravoslavnoga naroda, pri tutorima g. Ja\u0107ima V. i Aleksija H. P. N. Arsenije Stevanovi\u0107.\u201d U Hilandaru se \u010duva jedan svitak pisan u Mile\u0161evi, a i u drugim mestima ima materijala koji su nekada bili u Mile\u0161evi, bili svojina Mile\u0161eve.\n\nTRI PA\u0160E IZ RATAJSKE I IBRAHIM-PA\u0160A IZ PRIJEPOLJA\n\nOd turskog osvajanja ovog kraja, 1465. godine, pa do njegovog osloba\u0111a-nja, 27. 9. 1912. godine, kad je ovamo u\u0161la srpska vojska, Turci su podigli vi\u0161e gra\u0111evina. Mnoge su potpuno uni\u0161tene i vi\u0161e im se ne zna ni trag, dok neke i danas postoje. Osim ovih gra\u0111evina, iz ovog perioda ostalo je i vi\u0161e drugih materijalnih ostataka koji mogu imati i imaju dokumentarnu istorijsku vrednost: u Hisard\u017eiku postoje d\u017eamija i naselje; u Ratajskoj grobovi sa ni\u0161anima trojice pa\u0161a: Vejsil-pa\u0161e, Pirin-pa\u0161e i Rataj-pa\u0161e; u Prijepolju Ibrahim-pa\u0161ina d\u017eamija u \u0160arampovu, izgra\u0111ena svakako negde u 16. veku, i njegov grob sa ni\u0161anom na kome je u kamenu uklesana sablja; d\u017eamija u Vakufu, izra\u0111ena sredinom 16. veka, zadu\u017ebina Sinan\u2013bega. Pored d\u017eamije podignut je mekteb (osnovna verska \u0161kola) i nekoliko du\u0107ana, oko kojih se formirala mahala (stambena \u010detrvt) koja je dobila ime Sinan\u2013begova mahala. Arhitektonskim obele\u017ejima pa\u017enju posetilaca privla\u010di i Velika d\u017eamija u centru grada. Podignuta je u vremenu od 1895-1900. godine. Pomo\u0107 za izgradnju d\u017eamije dale su turske vlasti, ali su najve\u0107a nov\u010dana sredstva dali vernici, u prvom redu bogati trgovci, age i begovi. D\u017eamiju su radili majstori Pero Nin\u010di\u0107, Maksim Bojovi\u0107 i Martin Mrdak iz Sedobra, sa svojim majstorima. Sahat-kula po svojoj arhitekturi predstavlja redak i zna\u010dajan istorijski spomenik svoga vremena. Nju u 17. veku opisuje turski putopisac Evlija \u010cele-bija kao \u010dudnu sahat kulu sa zvonom, \u010diji se glas \u010duje \u010dak do Mile\u0161eve. Na muslimanskom groblju Kosovac, nedaleko od Vakufa, uz naselje Stadion, nalazi se omanje turbe (tulbe). Ono ima izgled ku\u0107ice. Turbe je grobnica ljudi posebne pobo\u017enosti, poznatih u narodu kao evlije. Stoga su turbeta zidana radi se\u0107anja na njih. U Prijepolju, u naselju \u010cair, podignuta je ku\u0107a Jusufagi\u0107a, oko 1885 godine. To je velika i rasko\u0161na ku\u0107a, kakve su nekada bile mnoge ku\u0107e prijepoljskih aga i begova. Zidana je od \u010datme, ima prizemlje i sprat. Pokrivena je \u0107eramidom i u krovu ima manji \u010dardak. Ima dva doksata (balkona, terase) jedan iznad drugog, u prizemlju i na spratu. U predelu \u010cau\u0161evi\u0107a i danas postoje ostaci Jusovi\u0107a i Rizvanbegovi\u0107a kula, a za njih su vezane i neke legende, dok u Turskoj mahali u Donjoj Kosatici imamo ku\u0107u staru preko 150 godina koja je kasnije slu\u017eila kao mejtef. KU\u0106E Poseban zna\u010daj iz ovog perioda imaju, naro\u010dito u arhitektonskom pogledu, do sada odr\u017eane zgrade za stanovanje nekada\u0161njih begova i aga. U tom pogledu pa\u017enju zaslu\u017euju slede\u0107e ku\u0107e: \u0160e\u0107eragi\u0107a i Musabegovi\u0107a na \u010cairu, ku\u0107a Vasa Cvijovi\u0107a u centru, Jani\u010darska ku\u0107a kod mosta na Mile\u0161evki (poru\u0161ena 1970. g.), ku\u0107a Heli\u0107 \u0160erifa u \u0160arampovu, ku\u0107a Had\u017eiavdi\u0107a u centru kod Velike d\u017eamije i druge. Neke od ovih zgrada imaju izrazito veliku vrednost ne samo zbog spolja-\u0161njeg izgleda, ve\u0107 i zbog unutra\u0161njeg rasporeda prostorija, dekoracija u njima i rezbarenih predmeta. Ni\u0161ta manju vrednost, samo na jedan drugi na\u010din, imaju i mnoge stvari svakodnevne upotrebne vrednosti, kao \u0161to su ostaci no\u0161nji, razne tepsije-demirlije, mangali, sablje, krivi no\u017eevi, zatim pisana dokumenta i sve drugo \u0161to se nalazi u privatnoj sredini, jer se preko tog materijala mogu sagledati i pratiti odre\u0111eni momenti \u017eivota ljudi u tim prohujalim i nemirnim vremenima.\n\nKATOLI\u010cKA CRKVA\n\n

\n\nIz perioda zajedni\u010dkog boravka Turaka i Austrijanaca na ovom podru\u010dju, ostali su nam ne\u0161to pro\u0161ireniji putevi ka Pljevljima, Sjenici i Priboju, kao i katoli\u010dka crkva koju su 1887. godine podigli Austrijanci. \u201cIzra\u0111eno 1882. godine pod komandantom mesta i 18. c. k. lova\u010dkog bataljona g. majorem Francom Haeringom \u2013 nacrt projektovali i izradili natporu\u010dnik Rudolf Pistecki i natporu\u010dnik ra\u010dunovo\u0111a Josip Michel, gra\u0111eno pod nadzorom nadlovca Josipa Hlatki-ja sa bataljonskim pionirima i lovcima: Skalicki, Kaiser, Ort, Stegbauer, Vovldrih, \u0160kabroud, Keffel, Schmiedt, Be\u010dvar, Kalous, Prihoda, Flek, Vale\u0161, Kinkor, Marhanek, \u0160eheffel, Ko\u0161ka\u201d (tekst iz 1882. godine, stavljen uz kamen-temeljac austrijske zgrade).\n\nSPOMENIK \u00ab4. DECEMBAR\u00ab\n\n

\n\n \n\nSpomenik \u201c4. decembar\u201d rad je Lojza Dolinara, vajara i \u010dlana Slovena\u010dke akademije nauka i umetnosti, koji je od 1945. godine bio i profesor Akademije likovne umetnosti u Beogradu. \u010cine ga tri borca u juri\u0161u i konzervirani delovi zidina poru\u0161ene bolni\u010dke zgrade, sa bareljefima i spomen-plo\u010dama. Posve\u0107en je Prijepoljskoj bici, koja se dogodila 4. decembra 1943. godine. Bitka se vodila u \u0160arampovu na kamen-mostu na Limu, izme\u0111u naoru\u017eanih i nadmo\u0107nijih nema-\u010dkih snaga i jedinica Prve \u0161umadijske, Druge proleterske, Tre\u0107e proleterske, Dru-ge dalmatinske, \u010cetvrte kraji\u0161ke brigade, Mile\u0161evsko-pljevaljsko-bjelopoljskog odreda, Posadne \u010dete, komande mesta i gra\u0111ana. Tog dana poginulo je 497 boraca pomenutih jedinica i gra\u0111ana.\n\nPRIJEPOLJE DANAS\n\nPodru\u010dje op\u0161tine Prijepolje zahvata jugozapadni deo Srbije i prostire se na povr\u0161ini od 824 kvadratna kilometra. Grad Prijepolje je lociran na u\u0161\u0107u Lima i Mile\u0161evke, na nadmorskoj visini 440 m. Prema podacima iz popisa 2002. godine, na ovom podru\u010dju \u017eivi 41.188 stanovnika me\u0161ovite nacionalne strukture: Srba je 23.402 (56,8 %), Bo\u0161njaka 13.109 (31,8 %), muslimana 3.812 (9,2 %), ostalih 865 (2.1 %). Prijepolje je po strukturi svog stanovni\u0161tva ne samo multikulturalan, multietni\u010dki, ve\u0107 i multireligijski grad. U gradu Prijepolju \u017eivi oko 15.000 stanovnika. Op\u0161tina je povezana magistralnim putnim pravcima s Novom Varo\u0161i i Bijelim Poljem putem Beograd\u2013Podgorica, a sa Sjenicom i Pribojem putnim pravcem Sarajevo-Skoplje. Prijepolje je povezano i sa Pljevljima tako\u0111e magistralnim putem, koji produ\u017euje u pravcu \u017dabljaka i Nik\u0161i\u0107a. Kanjonom reke Lim prolazi pruga Beograd\u2013Bar. Jednom re\u010dju, op\u0161tina Prijepolje je i danas va\u017eno sredi\u0161te i raskr\u0161\u0107e, isto onako kao \u0161to je u srednjem veku bilo podru\u010dje na kome su se sticali mnogi narodi i kulture, o \u010demu svedo\u010de brojni spomenici od izuzetnog istorijsko-kulturnog zna\u010daja. Op\u0161tina Prijepolje spada u red nerazvijenih op\u0161tina - ima 8.688 zaposlenih, \u0161to je svaki peti stanovnik op\u0161tine, oko 8.200 penzionera i oko 7.000 radnika na tr\u017ei\u0161tu rada. Od dru\u0161tvenih preduze\u0107a u op\u0161tini Prijepolje privatizovano je 8 preduze\u0107a, u procesu privatizacije je jo\u0161 8 preduze\u0107a. U oblasti obrazovanja situacija je ovakva: ima 9 osnovnih \u0161kola, sa 4.580 u\u010denika, i 3 srednje \u0161kole, sa 1.702 u\u010denika (ukupno: 6.282 u\u010denika). U oblasti kulture i informisanja u 4 ustanove zaposlena su 62 radnika. Prijepoljci su danas postali zato\u010denici istorije. Nije jo\u0161 savladana verska distanaca, jo\u0161 uvek se, na \u017ealost, razbrajamo na Srbe i Bo\u0161njake pre nego \u0161to bilo \u0161ta ozbiljno po\u010dnemo da radimo. Prvo optere\u0107enje po\u010dinje dilemom vezanom za ime: Sand\u017eak ili Ra\u0161ka oblast. Organizovani su brojni okrugli stolovi o ovoj temi, ali se sve vra\u0107alo na po\u010detak, na naziv regije, regiona, oblasti. Jednostavno, ilustracije radi, poslednji lokalni izbori pokazali su da su Srbi glasali za SRS i DSS, a Bo\u0161njaci za SDA I SDP \u2013 u stilu \"Misli demokratski, glasaj nacionalno.\" Gra\u0111anske partije pro\u0161le su minorno. Li\u010dno sam bio kandidat za predsednika op\u0161tine, stekao sam utisak da se narod u Prijepolju nikom ne zamera: svi su dobri, po\u0161teni, tap\u0161u se po ramenu, jednostavno, istinu svako zadr\u017eava za sebe. Gra\u0111anska slobodo-umnost prakti\u010dno da ne postoji. Sve se akumulira unutra. Sve je u Prijepolju sa jedne strane nemogu\u0107e, neisplativo, i sve se u Prijepolju unapred zna. Ta crta nepoverenja, op\u0161teg sivila, rezultat je pro\u0161lih vremena, kao da svaka generacija Prijepolja jo\u0161 ne \u017eivi sada\u0161njost ve\u0107 pro\u0161lost. Verske zajednice su se dosta trapavo snalazile posle sloma socijalizma u Prijepolju. Ispalo je da su verske zajednice me\u0111usobno upoznale Srbe i Bo\u0161njake. Najmanje su uspele da smisao vere pribli\u017ee obi\u010dnom verniku. Sve je najednom postalo verska birokratija; stvorio se \"\u010dar\u0161ijski lobi\", lobi koji o svemu odlu\u010duje: ko je najpametniji, ko najpo\u0161teniji, ko treba ovde, ko treba onde, ko treba to da radi, i sve tako redom. U jednom momentu bio sam ljut na svoje pretke, pitao se \u0161to su se uop\u0161te pomerali sa svog ognji\u0161ta; imao sam utisak da sam izgubio \u017eivotni prostor. Mnogi mladi, obrazovni i kreativni ljudi morali su da taj \u017eivotni prostor tra\u017ee na drugom mestu. Mene je splet \u017eivotnih okolnosti ostavio ovde. Kako dalje? Bojim se da Prijepolje ne postane privatni feud, gde \u0107emo imati par feudalaca, sitne \u010dinovnike i sirotinju raju. Ono \u0161to mi daje nadu jeste borba da to tako ne bude. Nadam se da \u0107e \u017eivotna borba naterati sve kreativne ljude, koji su ostali tu, da kreiraju viziju i stvaraju kvalitetan \u017eivotni prostor. U prethodnih petnaest godina Prijepolje je dosta osiroma\u0161ilo; raspad biv\u0161e SFRJ, blizina ratnog podru\u010dja, veliki dru\u0161tveni sistemi (TKP Ljubi\u0161a Miodragovi\u0107, IRIS, Fabrika obu\u0107e Limka) se nisu se sna\u0161li u vreme krize. Ono \u0161to je iz ovog perioda najvrednije jeste mir i tolerancija, koji su sa\u010duvali zajedno i Srbi i Bo\u0161njaci. Pokazali su zajedni\u010dku mudrost u vremenu u kojem su se nalazili. Nadam se da \u0107e istu takvu mudrost pokazati u budu\u0107em razvoju Prijepolja, da \u0107e se vratiti mladi i obrazovani ljudi, da \u0107e Prijepolje postati evropski grad u evropskoj Srbiji. Istorija grada obavezuje nas na odgovornost, rad i stvarala\u0161tvo u svim sferama \u017eivota. Svaki period istorije ostavio je u na\u0161em kraju svoje tragove i dokaze da je bio ovde prisutan; i ne samo to, ve\u0107 i da se tu za du\u017ee vreme bio \u010dak i odoma\u0107io. o \u010demu svedo\u010de mnogobrojni ostaci gra\u0111evina, ku\u0107a i ognji\u0161ta, gde se ra\u0111alo, i grobalja u kojima se sahranjivalo.\n\nSlobodan Martinovi\u0107 \/ Prijepolje INFO","author":{"@type":"Person","name":"Mirjana Doskovi\u0107","url":"https:\/\/prijepoljeinfo.rs\/author\/prijepoljeinfo\/","sameAs":["https:\/\/prijepoljeinfo.rs"]},"articleSection":["PRIJEPOLJE"],"publisher":{"@type":"Organization","name":"","url":"https:\/\/prijepoljeinfo.rs","logo":{"@type":"ImageObject","url":""},"sameAs":["http:\/\/facebook.com","http:\/\/twitter.com","https:\/\/plus.google.com\/+Jegtheme","http:\/\/youtube.com","http:\/\/jnews.jegtheme.com\/default\/feed\/"]}}