Ових дана многи корисници Телекомових услуга су остали запањени када им је стигао јануарски рачун поприлично већи него иначе.
По реакцијама на друштвеним мрежама, а и гужвама у пословницама националног телекомуникационог оператера, изгледа да су многи пропустили обавештење још од 1. децембра објављено на сајту Мтс-а, мада и они који нису тешко да су могли схватити да се ради о поскупљењу.
„Од 9. јануара 2025. актуелна комерцијална понуда важи за све Мтс кориснике“ стоји у наслову обавештења на званичном сајту Мтс-а.
Ни у даљем тексту обавештења се нигде не помиње било каква промена цена, нити која права потрошачи имају у том случају, осим штурог „Овим преласком корисницима се гарантују права у складу са чланом 131. Закона о електронским комуникацијама“, за чије дешифровање морате бити правник да бисте знали која су вам то права загарантована.
У првобитном обавештењу на сајту је писало да се тарифе мењају од 5. јануара, како је Данас писао, али у међувремену је то измењено и сада стоји 9. јануар.
Шта каже Закон?
Весна Перинчић из Републичке уније потрошача каже за Данас да члан 131 Закона о електронским комуникацијама прописује да, уколико дође до промене цене, да је давалац услуге електронске комуникације дужан да најмање 30 дана унапред на јасан и разумљив начин на трајном носачу података обавести о намери једностране измене услова уговора, као и о праву крајњег корисника на раскид уговора пре истека периода на који је закључен, а без обавезе плаћања трошкова у вези са раскидом.
„О праву крајњег корисника на раскид уговора“ је врло битна информација која мора да се достави потрошачу, односно кориснику услуга, напомиње наша саговорница.
„Конкретно у овом случају, Мтс је објавио повећање цене услуга 1. децембра и да промењене цене почињу да се примењују од 9. јануара. Потрошачи су могли да у тих 30 дана поднесу захтев за једнострани раскид уговора и не би плаћали никакве пенале, али поставља се питање да ли су они били обавештени, наглашава Перинчић.
Закон о заштити потрошача у члану 88 прописује да потрошач може да раскине уговор уколико дође до измене битних елемената уговора, а то су цена или промена телевизијске програмске шеме.
„Ако је потрошач обавештен само путем сајта, то се не третира као обавештење. Мора бити обавештен лично, а то подразумева полеђину рачуна, СМС поруку или и-мејл“, појашњава она.
Конкретно, Мтс је потрошачима које су обавештавали путем СМС порука послао обавештење на начин да их одобровоље: „Поштовани корисници, у циљу унапређења наших корисничких пакета, побољшали смо услугу… За више информација идите на линк.“
„И када одете на тај линк онда дођете до детаљнијих информација да тај нови пакет подразумева и нову цену и обавештење да можете да раскинете уговор у року од 30 дана без плаћања пенала“, наводи Перинчић и потврђује да у поруци није било експлицитно наведено да се ради о повећању цена услуга.
Шта потрошачи могу да ураде?
„Уколико нису ни на који начин били обавештени, потрошачи могу или да остану у уговору по старим уловима или да раскину уговор без плаћања пенала“, објашњава Перинчић и сматра да ће Мтс у том случају да изађе у сусрет „јер им је то свакако боља варијанта него да плаћају прекршајне казне.“
Законска обавеза је да оператори обавесте кориснике на јасан, разумљив, лако уочљив, недвосмислен и читљив начин на трајном носачу записа, што подразумева да потрошач може да приступа тој поруци, да је поново чита и да је има сачувану. Ако то није урађено, објава само на сајту не сматра се личним обавештавајем и онда потрошач опет има право да раскине јер није био лично обавештен.
„Они су испоштовали закон, наравно на свој начин, али уколико је неки потрошач оштећен да није добио поруку онда може да се јави Мтс-у или било ком удружењу за заштиту потрошача и онда ће да се оствари његово право на раскид уговора или да задржи стару цену“, каже Перинчић.
Казне за овај прекршај иду од 500.000 до два милиона динара уколико трговац не испоштује оно што је прописано у члану 131, став 1, Закона о електронским комуникацијама.
Перинчић саветује потрошачима да буду обазриви, јер је „машта трговаца изузетно богата“, те да све добро прочитају, да не кликћу несмотрено и да сваку поруку која стигне од оператора озбиљно схвате и посвете јој дужну пажњу.
Није први пут
Подсећамо, пре само годину дана сва три мобилна оператера у Србији – Мтс, Јетел и А1, подигли су цене својих услуга и то малтене у исто време.
Поред тога, проблем је настао, јер нису сви на адекватан начин обавестили кориснике о томе.
Према тврдњама корисника Мтс-а, они су и тада за то могли да сазнају само преко саопштења на званичном сајту компаније.
У целу причу укључила се и Комисија за заштиту конкуренције, али је оцењено да на основу прикупљених чињеница „не може да се закључи постојање директног или индиректног тајног договарања“.
Данас