петак, новембар 22, 2024
NaslovnaSRBIJAZa šta je nadležna Elektrodistribucija?

Za šta je nadležna Elektrodistribucija?


Između Elektrodistribucije i potrošača često dolazi do nesporazuma, jer u nekim slučajevima nije jasno ko je dužan da snosi troškove otklanjanja kvarova. Većini potrošača nije jasno dokle je njihova odgovornost u pogledu instalacije za električnu energiju, a odakle je odgovornost na Elektrodistribuciji. Takođe, tu su i problemi u vezi vlasništva nad stanovima, strujomerom i drugih imovinsko – pravnih odnosa u zgradi ili kući. Takođe, problem nastaje i delom jer je za izdavanje računa nadležno EPS Snabdevanje dok je za kvarove nadležna Elektrodistribucija, pa se potrošači često žale na pogrešnom mestu.

U takvoj nedoumici je i Zoran Urošević koji nam je, elektronskom poštom, opisao svoj problem:

„U prekidu mi je provodnik, izmedju bandere i brojila (razvodnog ormana). Ko je duzan da izvrsi popravku, distribucija ili ja kao potrošač električne energije? Ima li distribucija pravo da zahteva zamenu opreme u glavnom razvodnom ormanu vezanu za otklanjanje kvara, prekida provodnika izmedju bandere i razvodnog ormana?“

Prosledili smo Zoranova pitanja EPS Distribuciji u kojoj su nam odgovorili da:

„EPS Distribucija d.o.o je dužno da otkloni kvar na delu voda od mreže do GRO na objektu. Zahtevi se podnose nadležnim Službama tehničkih usluga (TUM).“

Drugim rečima, troškove zamene voda treba da pokrije Elektrodistribucija. Svakako je potrebno obratiti se pisanim putem Elektrodistribuciji, a ona je dužna da odgovori na reklamaciju u roku od 8 dana. Izuzetak, naravno, predstavljaju slučajevi u kojima se ispostavi da je korisnik izazivao oštećenje voda, na primer ako sam vrši radove ili angažuje majstore koji nemaju dozvolu EDB-a za rad.

Stanari zgrade na Banovom brdu, ulica Žarka Vukovića Pucara broj 7 su nam se žalili da nisu mogli da otklone kvar na instalacijama u zgradi, jer niko iz EDB-a nije želeo privremeno da isključi zgradu sa mreže. Problem je nastao jer se sklopka za isključenje nalazi u kutiji kojoj samo radnici EDB-a imaju ovlašćen pristup. Stanari ne spore da je kvar na delu instalacija koju su oni dužni da otklone. Posle puno gubitka vremena i živaca kvar je otklonjen. Stanari pitaju, kome i kako u EDB-u građani mogu da se obrate kada je neophodno hitno isključiti celu zgradu sa mreže zbog popravke instalacija u zgradi?

IZ EDB-a nam je odgovoreno:

„Pismeni zahtev se podnosi Službi dispečerske operative, Prote Mateje 10-16. Zahtev podnosi predstavnik Skupštine stanara.

Nakon popravke kvara ponovo se kontaktira ista služba koja uključuje objekat. Pri tome se traži potvrda da je instalacija ispravna. Zato je važno da kvar otklanja ovlašćeno lice ispred ovlašćene organizacije ili samostalne zanatske radnje koja može izdati potvrdu da je instalacija ispravna.“

U konkretnom slučaju, problem je i to što radnici Elektrodistibucije iz najbliže filijale nisu znali na koju službu treba da upute stanare iz pomenute zgrade, već su im rekli da to Elektrodistribucija uopšte ne radi, već da treba da angažuju neko privatno lice što je dovelo do nepotrebnih troškova za stanare.

U našoj zemlji su, nažalost, česte krađe struje. Jedan od načina na koji se umanjuju računi je usporavanje strujomera putem magneta ili skidanjem jedne žice koja vodi u strujomer, takozvanog naponskog mosta. Povremeno se dešava da se nekretnine sa usporenim strujomerima prodaju, pa novi vlasnici stana nesvesno kradu struju sve dok im od Elektrodistibucije ne stigne kazna, jer radnici Elektrodistribucije pri promeni vlasnika detaljnije proveravaju strujomer te često tek tada uoče nepravilnosti, to jest neovlašćeno manipulisanje strujomerom.

U ovakvoj situaciji se skoro našao jedan Nišlija koji je želeo da ostane anoniman. On nas je pitao kako može da izbegne plaćanje računa za neovlašćeno korišćenje električne energije s obzirom da je pre dva meseca kupio kuću i, kako kaže, nije dirao strujomer već je to uradio stari vlasnik kuće.

Iz Elektodistibucije su nam odgovorili da:

„Ukoliko je u pitanju ovakav slučaj vlasnik objekta može podneti prigovor na zapisnik i račun o neovlašćenoj potrošnji navodeći podatke o onom licu koje je izvršilo zloupotrebu. Naravno, zahtev mora biti potkrepljen validnim dokazima kao npr. ugovor o zakupu itd.“

Uredbom o uslovima isporuke električne energije je detaljno predviđen način na koji se vrši obračun utroška električne energije i u slučajevima krađe nije ostavljena mogućnost Elektrodistibuciji da samovoljno odlučuje o visini nadoknade za ukradenu električnu energiju. To u praksi znači da, ako ne može da se utvrdi tačno vreme početka neovlašćenog korišćenja električne energije, neovlašćeno korišćenje obračunaće se na način utvrđen u ovom članu, a za period od šest meseci i to po maksimalnoj potrošnji koju može koristiti. Takođe, vlasnik strujomera za koji se utvrdi da je korišćen za kradu struje će od strane EDB-a biti prijavljen policiji da je izvršio krivično delo.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija podsetilo je da je zakonom zabranjeno da EPS obustavi električnu energiju ako u domaćinstvu živi ugroženi potrošač zbog uzrasta, posebnih potreba ili bolesti.

Takođe, EPS-u je zakonom zabranjeno da, u slučaju isključenja sa distributivne mreže, odnosno obustave električne energije, ponovno uključenje uslovljava plaćanjem zastarelih dugova, navodi se u odgovoru Ministarstva Udruženom pokretu samostalnih stanara koje j e u saradnji sa sa Centrom za zaštitu potrošača pokrenuo postupak kolektivnih tužbi zbog nepravilnosti u radu niške EPS Distribucije.

U odgovoru Ministarstva se takođe konstatuje da je EPS dužan da formira savetodavno telo u kome će biti uključeni i predstavnici potrošača i da odluke može donositi tek po dobijanju mišljenja tog tela i to na transparentan, objektivan i nediskriminirajući način.

Odgovor iz Ministarstva je usledio nakon što ga je UPSS u pisanoj formi obavestio vas da EPS Distribucija na teritoriji  i drugih gradova masovno zloupotrebljava institut „neovlašćene potrošnje električne energije“ tako što bez prisustva građana/vlasnika brojila, dokaza i odgovarajućeg dokumenta konstatuje navodnu neovlašćenu potrošnju i isključuje struju, a nakon toga ucenjuje građane/vlasnike brojila da će je uključiti tek kada kupe novo brojilo i plate njegovo izmeštanje, što je po zakonu obaveza EPS-a, i kada uplate sva zastarela dugovanja za korišćenje električne energije, što je takođe protivzakonito.

Dragan Marinković


PROČITAJTE
spot_img

POPULARNO

KOMENTAR