Prodaja novih putničkih vozila na srpskom tržištu lane je pala gotovo za četvrtinu u odnosu na 2019. godinu. Sličan trend je i u zemljama Evropske unije, a najveći minus beleže neki od naših suseda.
Relevantan parametar za ocenu stanja na tržištu je prodaja novih vozila, ali zanimljivo je da potrošači u našoj zemlji nisu odustali od kupovine „polovnjaka“. Tu skoro da nema nikakvih promena, čak se lane pazarilo 907 korišćenih automobila više, pišu „Novosti“.
Broj prvi put registrovanih novih putničkih vozila u Srbiji, na osnovu analize PKS, pokazuje da je prodaja ovih četvorotočkaša pala za 23,5 odsto. Lane je takvih automobila bilo 26.155, a 2019. godine 34.202. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), uvoz novih kola u našu zemlju smanjen je za 34,3 procenta. Na srpsko tržište lane je ušlo 15.182 vozila, a 2019. za 7.910 više, odnosno 23.092 auta.
Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije, objašnjava da je značajan pad prodaje novih vozila posledica okolnosti izazvanih pandemijom, koje su snažno pogodile automobilsku industriju.
„Kod potrošača postoji strah zbog finansijske neizvesnosti, a smanjena je i mobilnost ljudi, odnosno mogućnost putovanja i zato se teže odlučuju na kupovinu novog auta“, ističe Malinović. „Otkazivanje Sajma automobila u Beogradu je, takođe, negativno uticalo, jer ta manifestacija doprinosi povećanju prodaje.“
On dodaje da je globalno čitava auto-industrija pred izazovima i pokušava da nađe odgovor na to.
Na tržištu „polovnjaka“ u Srbiji gotovo da nema promena, čak se više pazarilo. Tako je u 2019. prvi put registrovano 154.961 upotrebljavano vozilo, a lane 155.868. Slična je situacija i sa uvozom polovnih auta. Prema podacima RZS-a, u 2019. u Srbiju je uvezeno 119.927 korišćenih kola, a lane 115.551, odnosno samo za 3,7 procenata manje.
Ako se posmatraju zajedno kategorije polovnih i novih vozila, onda je na naše tržište 2019. godine ušlo 143.019 vozila, a lane 130.733. To pokazuje da je njihov ukupan uvoz opao za 8,6 odsto.
Vrednost uvezenih novih putničkih vozila u Srbiju bila je za 34,4 odsto manja lane u odnosu na godinu pre. Automobili koji su ušli na naše tržište 2019. vredeli su 326,5 miliona evra, a prošle 214,3 miliona evra. Ako se posmatraju zajedno kategorije polovnih i novih vozila, njihova vrednost je lane bila manja za 23,5 procenata u odnosu na 2019. godinu.
Mada je udeo hibridnih i električnih kola u broju uvezenih u Srbiju veoma nizak, zanimljivo je da je on više od tri puta povećan kod „polovnjaka“ lane u odnosu na 2019. godinu. Lane je na naše tržište ušlo 634 polovna hibridna i električna automobila, a 2019. samo 198 takvih vozila. S druge strane, uvoz novih kola iz te kategorije prethodne godine je bio skoro duplo manji. Tada je ušlo 251 novo hibridno i električno vozilo na srpsko tržište, a 2019. godine 442.
„Dizelaši“ od 1.500 do 2.500 kubika najviše su se uvozili u Srbiju od svih kategorija vozila tokom prethodne dve godine. Od 15.182 nova automobila koji su ušli na naše tržište prošle godine, 5.717 je iz te grupe. Ukupno uvezenih „polovnjaka“ je lane bilo 115.551, a od toga su 63.755 iz ove kategorije. Nova dizel vozila kubikaže od 1.500 do 2.500 na srpsko tržište najviše stižu iz Češke, a polovna iz Nemačke.
Hrvatska najpogođenija
Registracija novih putničkih automobila u EU bila je manja lane za 23,7 odsto u odnosu na 2019. godinu, objavilo je Evropsko udruženje proizvođača automobila. To je statistički prosek, ali razlike među članicama EU su velike.
Hrvatska beleži najviši pad prodaje 42,8 odsto, najniži Danska 12,2, dok je u Nemačkoj 19,1 procenat. Najviše novih automobila u 2020. godini prodato je u Nemačkoj, 2,9 miliona, zatim u Francuskoj 1,6, i Italiji, 1,3 miliona.